Regeringsbesluiten worden vaak vastgesteld voor een langere termijn. Zulke besluiten zijn vaak effectiever dan vluchtige korte termijn beslissingen. Dit kan ook worden toegepast op branddetectiesystemen. Want ook hier geldt dat duurzame, betrouwbare en snelle oplossingen de toekomst hebben.

Brandveiligheid en duurzaamheid

Product(certificaten) voor branddetectiesystemen moeten een geldigheidsduur hebben van 10 jaar. Dat klinkt duurzaam, maar dit is het minimum. De product(certificaten) die bij de levering afgegeven worden, helpen de inspecteur of een installateur een installatiecertificaat en leveringcertificaat hebben afgegeven. Aan de hand daarvan wordt de intentie van de inspectie bepaald, bijvoorbeeld 100 procent of ca. 30 procent. Het voordeel hiervan is dat er met erkende bedrijven zaken wordt gedaan, omdat deze als enige een installatie, levering of onderhoudscertificaat mogen afgeven. Bij goedkeuring wordt een inspectiecertificaat door het inspectiebureau afgegeven met een geldigheid van 1 of 3 jaren afhankelijk of de installatie een doormelding naar de brandweer heeft. Een goede certificering helpt dus wel, maar door slecht onderhoud of lage kwaliteit van producten kan een systeem zomaar afgekeurd worden. Dan moet u de inspecteur opnieuw laten komen voor een her-inspectie en dat kost geld.

Lagere TCO

Door slecht onderhoud kunnen storingen in het systeem ontstaan. Het zal maar gebeuren dat er een storing is op het moment dat er brand uitbreekt. Dan zijn de rapen gaar – letterlijk en figuurlijk. Daarom gaat u voor hoge kwaliteit , waardoor het systeem ook nog eens langer mee gaat. Bovendien is minder onderhoud nodig. Zo verlaagt u de Total Cost of Ownership (TCO) dus aanzienlijk, terwijl de brandveiligheid verbetert: een win-win situatie.

Lange relatie

Omdat het branddetectiesysteem langer mee gaat, hebben de aanbieder en u (de klant) een langdurige relatie. De aanbieder is dus verantwoordelijk voor het onderhouden en updaten van het systeem. Dit houdt ook in dat de aanbieder regelmatig aan kwaliteitsbeheersing zal doen, bestaande uit een kwaliteitsplan, KPI-besturing, kwaliteitsinspecties en werkplekinspecties. U hoeft zelf dus geen onderhoud en kwaliteitsinspectie te doen, maar enkel nog een zeer sporadische steekproef. Het vertrouwen in uw aanbieder (of zelfs business partner) groeit.

Duurzaamheid, ook in de toekomst

Duurzaamheid moet wel behouden worden. Stel dat het branddetectiesysteem gecertificeerd wordt voor 15 jaar. Dan is het nog maar afwachten of dit systeem tegen het eind van die periode nog wel adequaat is. De technologie ontwikkelt zich snel, dus over 10 jaar kan uw systeem ineens ouderwets zijn. Daarom zal de aanbieder regelmatig updates uitvoeren en zorgen voor goed onderhoud, zodat het systeem altijd up-to-date is. Dat geeft de bewoners of medewerkers van het pand een veilig gevoel.

Hulp waar nodig

Om de lange relatie vlekkeloos te laten verlopen, kunt u met al uw vragen bij de aanbieder terecht. Deze relatie is zo ontzettend belangrijk, want als er niet goed met het branddetectiesysteem wordt omgegaan, staat de veiligheid van mensen op het spel. Daarom staat klantgerichtheid hoog in het vaandel.

VIB-Netwerken

Het klinkt allemaal als een utopie, maar dat is het niet. Bij VIB-Netwerken staan betrouwbaarheid, expertise, klantgerichtheid en samenwerken centraal. Wij willen een betrouwbare partner zijn voor u, zoals ook ons product een betrouwbaar systeem is. Daarom willen wij de duurzaamheid van ons systeem waarborgen, zodat het veel langer mee kan dan het wettelijk minimum dat de regering heeft vastgesteld.


Meer weten over veiligheid? Lees meer in ons whitepaper ‘uw partner in veiligheid’