Skip to content

Wanneer moet je een Klic-melding doen en hoe ga je hiermee om?

Bij glasvezel gaat het automatisch vaak ook over Klic-meldingen. Oftewel: meldingen bij het Kabel en Leiding Informatie Centrum. Deze meldingen zijn ontzettend belangrijk om kabelschades te voorkomen, maar worden toch vaak vergeten. En dat levert de eigenaar van het glasvezelnetwerk grote problemen op…

Lees hier over het takenpakket van de netwerkeigenaar!

Wanneer moet iemand een Klic-melding doen?

Wanneer er mechanisch gegraven gaat worden is het doen van een Klic-melding bij het Kadaster verplicht.

Bij het graven met de hand is het doen van een Klic-melding niet verplicht, maar als er kabelschade wordt veroorzaakt met bijvoorbeeld een handgrondboor, is de graver wel aansprakelijk.

Daarom moet er minimaal drie werkdagen voor het graven een Klic-melding worden gedaan, om vooraf op de hoogte te zijn van de ondergrondse infrastructuur. Dat geeft ook de eigenaar van het glasvezelnetwerk (of de door hem aangewezen beheerder) de mogelijkheid om hierop te anticiperen.

Particuliere grondeigenaar, let op!

Je kan inzicht krijgen in de huisaansluitingen (kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar een gebouw lopen) door huisaansluitschetsen aan te vragen bij het Kadaster. Heb je deze na aanvraag niet gekregen, neem dan rechtstreeks contact op met de verantwoordelijke netbeheerders aan de hand van je meldnummer. De telefoonnummers van de netbeheerders en het meldnummer vindt je op de ontvangstbevestiging die je na je Klic-melding hebt gekregen.

Een beheerder aanwijzen

De netwerkeigenaar kan een beheerder aanwijzen, die het proces voor hem beheert (en eventueel ook het onderhoud verzorgt). In sommige gevallen gaat de beheerder dan ter plaatse om aan te wijzen waar de kabel precies ligt. De beheerder houdt ook het aantal meldingen en schades bij en communiceert dat met het Kadaster.

Als eigenaar van meerdere glasvezelnetwerken is het vrijwel ondoenlijk om iedere Klic-melding te beoordelen, laat staan aanwezig te zijn op locatie. En dat heeft gevolgen, namelijk meer kabelschades die vervolgens gerepareerd moeten worden.

Belangrijke data

Denk ook aan de mogelijke gevolgen van kabelschades. Er gaan grote hoeveelheden belangrijke data over je glasvezelnetwerk. Geldtransacties en ander datatransport komen stil te liggen en dat veroorzaakt economische gevolgschade.

Door een beheerder aan te wijzen, kun je de focus houden op het aanleggen van nieuwe glasvezelnetwerken. Glasvezel beheer en onderhoud is écht een vak apart. Toch kan het lastig zijn om een netwerk aan een externe beheerder toe te vertrouwen. Ga daarom altijd voor een partij waar je een goed (lees: uitstekend) gevoel bij heeft!

Klic-meldingen zijn slechts één onderdeel van de 27-delige checklist voor het beheer en onderhoud van glasvezelnetwerken. Download hier de volledige checklist!

Kom meer te weten en download gratis onze whitepaper
‘Uw glasvezelnetwerk in topconditie houden’

Deel dit artikel: