In rap tempo worden Nederlandse huishoudens en bedrijven aangesloten op een glasvezel netwerk. Een goede ontwikkeling, maar nu is het tijd voor de volgende stap; het beheer en onderhoud van die glasvezel netwerken. Het is een aspect dat onderbelicht blijft. In deze blog vertellen we u waarom glasvezel goed beheerd en onderhouden moet worden, hoe u een dergelijk netwerk in topconditie houdt en wat er dan zoal moet gebeuren.

 

Wat wordt er geëist van een glasvezel netwerk?

Een glasvezel netwerk is een enorme vooruitgang ten opzichte van de kabel en telefoonlijn, maar voor de eindgebruiker is het nooit goed genoeg. De eisen blijven onverminderd hoog. En dat is ergens ook wel logisch, gezien het feit dat een goede verbinding steeds belangrijker wordt. En bovendien ontwikkelt de definitie van een ‘goede verbinding’ ook. Vijftien jaar geleden was een ‘goede verbinding’ 24 Mbit/s met ADSL2+, nu is dat bijna lachwekkend. 4G is met 80 Mbit/s ruim drie keer zo snel. En dan hebben we het alleen nog maar over de snelheid van de verbinding. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid…

Tegenwoordig kunnen zowel particulieren als bedrijven ook niet meer zonder de cloud. Die bestaat uit grote hoeveelheid data en zij stellen daardoor steeds hogere eisen aan een internetverbinding. En daarom kunnen we niet wachten tot 5G zijn intrede doet, al moeten we daar waarschijnlijk nog ruim vijf jaar op wachten. Glasvezel is dan ook voor velen een bijzonder welkome ontwikkeling, mits de verbinding veilig en stabiel is. En dat is waar onderhoud en beheer een cruciale rol speelt.

De eisen van een eigenaar

Het is duidelijk dat de eindgebruiker een snelle, stabiele en veilige verbinding wil. Maar wat wil de eigenaar van het glasvezel netwerk? Wat wil de technisch manager van de coöperatie? Wat wil de contractbeheerder? Kortom: wat wil de beheerder van het netwerk?

  • Allereerst wilt u zo goed mogelijk de continuïteit van uw netwerk Wanneer de provider en huurder kampen met een storing en het probleem niet bij hen ligt, dan moet de beheerder het oplossen. Huurders moeten zo veel mogelijk uptime hebben. En als er al downtime moet zijn, dan het liefst ’s nachts voor een aanpassing of een grondige onderhoudsbeurt.
  • Ten tweede wilt u grip op de kosten. De aanleg van een glasvezel netwerk is een behoorlijke investering, maar ook na de aanleg moeten er nog kosten gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan het Klic beheer, preventief onderhoud of claim management bij schade veroorzaakt door derden. Alles kost tijd – en geld.
  • Tot slot wilt u als eigenaar of manager van het netwerk flexibel blijven. Dat houdt ook in dat de kosten voor nieuwe aansluitingen op het glasvezel netwerk laag blijven. Vanzelfsprekend mogen die kosten hoger zijn dan bij de start van het project, maar uiteindelijk wilt u toch zo veel mogelijk aansluitingen realiseren en dienstaanbieders in een concurrerende markt mogelijkheden bieden voor het afsluiten van abonnementen.

Maar goed, you can’t always get what you want, zelfs niet in de digitale wereld die geen limieten lijkt te hebben. Als beheerder krijgt u namelijk een aantal problemen voor de kiezen.

 

Problemen bij onderhoud en beheer

Het onderhoud en beheer van een glasvezel netwerk is een vak apart. Een specialist in het aanleggen van een netwerk is niet automatisch ook specialist in het beheren van dat netwerk. Integendeel zelfs; na de aanleg wordt vaak de focus verlegd naar een volgend project. Het beheer van de eerdere projecten verdwijnt dan naar de achtergrond.

Beheerders lopen vaak tegen een aantal problemen aan wanneer zij na de aanleg van een glasvezel netwerk worden geconfronteerd met het beheer en onderhoud van datzelfde netwerk. We nemen een aantal bekende problemen met u door.

 

1. Gebrek aan techniek of kennis

Het aanleggen van glasvezel is specialistisch werk, maar dat geldt ook voor het onderhoud en beheer. Denk bijvoorbeeld aan het beheren en aanpassen van documentatie zoals As-Built situaties, patch-posities en vezelbezetting. En wat te denken van het herstellen van glasvezel breuken. Heeft u de benodigde expertise en apparatuur in huis om dergelijke beheerderstaken uit te voeren? En zo nee, is deze investering rendabel te maken?

 

2. Onduidelijkheid

Bij problemen met het glasvezel netwerk, is de eigenaar verantwoordelijk. Dat betekent dus ook dat de eigenaar alle problemen moet oplossen die niet door huurders of providers kunnen worden opgelost. Het is daarom verstandig een contract af te sluiten met een aannemer, zodat er bij calamiteiten afspraken zijn. Zodat u weet bij wie u terecht kunt. Zo houdt u de controle, terwijl u het werk uitbesteedt aan een externe partij. Dat voorkomt onduidelijkheid. Eén tip: ga hierbij wel voor een partij die u vertrouwt!

 

3. Omgaan met storingen

Als eigenaar of technisch manager krijgt u ongetwijfeld ook te maken met storingen. In de contracten heeft u waarschijnlijk bepaalde service-level agreements (SLA’s) opgenomen. Daarin belooft u op basis van de omvang van de storing, hoe snel u hiermee aan de slag gaat. De vraag is dan: kunt u die SLA’s ook daadwerkelijk waarmaken? Beschikt u over de capaciteit om bij grote storingen binnen een uur naar een oplossing te werken?

 

4. Privacy

U heeft toegang tot de internetverbindingen van duizenden personen. En dus beschikt u over een grote hoeveelheid gevoelige data. Maar de privacywetgeving is streng en datalekken worden bestraft. Het is daarom van enorm belang dat u veel aandacht besteedt aan de veiligheid van uw netwerk. Het toegangsbeheer van de POP stations en de verdeelkasten, bijvoorbeeld.

 

5. Na-aanleg

Vóór de aanleg wilt u het liefst zo veel mogelijk omwonenden overtuigen om over te stappen op glasvezel. Toch zijn er altijd mensen die de kat uit de boom kijken en pas later beseffen dat ze het toch gewild hadden. En dus zorgt u ervoor dat ook de late beslissers worden voorzien van glasvezel, weliswaar tegen een hogere prijs voor de na-aanleg. Maar na-aanleg betekent ook dat u eerst weer Klic-meldingen moet doen, eventueel milieuscans moet laten uitvoeren én de tekenpakketten en documentatie moet aanpassen.

 

Wat houdt beheer en onderhoud van een glasvezel netwerk in?

Dergelijke zaken zijn slechts een fractie van wat het beheer en onderhoud van een glasvezel netwerk precies inhoudt. Om het overzicht te houden in het takenpakket van de beheerder, verdelen we dit in drie onderdelen. Ieder onderdeel heeft op zijn beurt meerdere deeltaken:

  1. Technische ondersteuning
  2. Contact met instemmingsverleners
  3. Monitoring

 

f

1. Technische ondersteuning

Technische ondersteuning betekent onder andere dat u storingen moet verhelpen wanneer de oorzaak hiervan in uw glasvezel netwerk ligt. Kabelschades repareren behoort dan ook tot het takenpakket. Maar denk ook aan bijvoorbeeld Klic-meldingen, revisie van As-Built situaties en Fiber Termination Unit (FTU) verplaatsingen.

 

v

2. Contact met instemmingsverleners

Als beheerder van een glasvezel netwerk heeft u ook de plicht om regelmatig contact te hebben met instemmingsverleners. Zo dient u ieder half jaar te overleggen met de gemeente of er wel of geen reconstructies moeten gaan plaatsvinden. Laat u zo vroeg mogelijk informeren over mogelijke reconstructieprojecten.

 

3. Monitoring

Wat betreft monitoring moet u onder meer de luchtvochtigheid en de temperatuur van uw glasvezel netwerk in de gaten houden. Met dergelijke informatie kunt u bepalen waar en wanneer onderhoud noodzakelijk is.

 

 

Glasvezel beheer uitbesteden

Het beheer van een glasvezel netwerk omvat meer dan u denkt. Ieder probleem dat de provider of huurder de pet te boven gaat, komt op uw bordje. U kunt het beheer van uw netwerk uitbesteden, maar dan moet u zeker weten dat uw netwerk in veilige handen is. U moet erop kunnen vertrouwen dat de door u aangewezen beheerder daadwerkelijk alle taken op zich neemt en u op die manier ontzorgt. Want ook als u het beheer en onderhoud uitbesteedt, blijft u verantwoordelijk.

Daarbij wilt u ook de eerdergenoemde problemen bij beheer en onderhoud zo veel mogelijk voorkomen. Kortom, u wil:

  1. Zelf niet de kennis in huis hoeven halen;
  2. Duidelijkheid over wat wel en niet uw taak is;
  3. Zo snel mogelijk storingen oplossen;
  4. Werken volgens de privacywetgeving;
  5. Geen extra werk bij na-aanleg.

Als u het beheer en onderhoud van uw glasvezel netwerk uitbesteedt, dan wilt u dus dat die partij de volledige checklist continu afwerkt. Zodat u aan de slag kunt met de aanleg van het volgende netwerk.

 

Checklist voor beheer en onderhoud van glasvezel netwerken

Bent u benieuwd naar de volledige checklist voor het beheer en onderhoud van glasvezel netwerken? Download dan de checklist in ons gratis whitepaper en ontdek wat u te doen staat!