Data wordt vaak bestempeld als het goud van de 21ste eeuw. Daar hoort een goede beveiliging bij en de AVG deelt boetes uit als uw data op straat komt te liggen als gevolg van een hack. Datalekken worden zeer serieus genomen door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Maar hackers kunnen het ook op uw bedrijf gemunt hebben. Hoe kunt u hacks voorkomen? Hoe zorgt u dat uw bedrijf geen slachtoffer wordt van cybercriminaliteit? In deze blog leest u hoe u uw organisatie kunt beveiligen tegen hackers.

Over welke gegevens beschikt u die absoluut niet openbaar mogen worden?

Ook uw bedrijf kan slachtoffer worden van een hacker. Het is vergelijkbaar met inbraak: als een inbreker uw woning in wil komen, zal hem dat uiteindelijk wel lukken – desnoods met veel lawaai en zonder zijn sporen uit te wissen. Maar net als bij een inbraak kunt u het de hacker wel zo moeilijk mogelijk maken, in de hoop dat hij een ander doelwit zoekt.

Slachtoffers van cybercriminaliteit

Dat cybercriminaliteit vrijwel iedereen kan overkomen is gebleken. In 2012 werd bekend dat een hacker gegevens had verzameld van een miljoen (!) rekeningen bij de ING Bank. Hij kon binnendringen via de ‘Naam Nummer Controle’, die rekeningnummers en de rekeninghouders automatisch aan elkaar koppelt.

Sinds 2015 zijn onder andere British Airways en Uber gehackt. Bij die laatste zijn de gegevens van 57 miljoen gebruikers en chauffeurs gestolen, waaronder 174.000 Nederlanders. De taxidienst betaalde $100.000 zwijggeld aan de hacker.

Beveiligen tegen hackers wordt belangrijker

Cybercriminaliteit is voor veel bedrijven onbekend terrein en dat maakt het beveiligen tegen hackers moeilijk. Voor criminelen is het daarom des te aantrekkelijker ze denken dat de kans kleiner is dat ze gepakt worden en dat de diefstal misschien niet eens opgemerkt wordt.

Hacks voorkomen met deze tips

U kunt hacks voorkomen door een aantal simpele veranderingen door te voeren binnen uw organisatie. Het zijn geen maatregelen die u één keer inzet om er vervolgens niet naar om te kijken. Nee, het zijn structurele veranderingen die u en uw medewerkers altijd in acht moeten nemen.

1. Versturen van gegevens

In de cloud of on-premise zijn de data veilig, maar in de weg daar naartoe speelt menselijk falen vaak een grote rol. Hacken gebeurt natuurlijk niet altijd op afstand. Een laptop of smartphone van een medewerker kan natuurlijk ook als ingang dienen. Niet alleen de bestanden die erop staan mogen niet openbaar worden, maar ook informatie over contacten is privé. Overigens moet u het bij de AP melden wanneer iemand een bericht met contactgegevens naar een verkeerd adres stuurt of een apparaat zoals een laptop is kwijtgeraakt.

2. Geen gratis Wi-Fi

Onderweg naar een belangrijke afspraak nog even aan het werk bij een wegrestaurant of een hotel, is het wel zo makkelijk om gebruik te maken van de gratis Wi-Fi. Toch is dat niet verstandig, zeker wanneer u met gevoelige gegevens werkt. Het is voor hackers namelijk relatief gemakkelijk om via openbare Wi-Fi uw computer binnen te dringen. Daarom is het beter om uw smartphone als mobiele hotspot te gebruiken en zo verbinding te maken met het internet.

3. Zorg voor zorgvuldigheid

Stel uw medewerkers op de hoogte van gevaren zoals openbare Wi-Fi. Veel hacks en datalekken kunnen worden voorkomen door menselijke fouten te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van e-mails naar een verkeerd adres, het openen van verdachte e-mails, het verspreiden van het Wi-Fi wachtwoord aan bezoekers of het kwijtraken van een USB-stick. Door uw medewerkers hiervan bewust te maken, zullen dergelijke fouten minder voorkomen.

4. Verwijder oude e-mails

Vrijwel iedereen heeft een e-mail adres van het bedrijf waar hij of zij werkt. Dat is handig, maar kan ook gevaarlijk zijn. Er hoeft maar één iemand op een verkeerde link te klikken en een hacker kan alle e-mails bekijken. Wat voor belangrijke informatie staat er in oude e-mails in uw mailbox? Het is als het ware een enorm archief waar de hacker toegang toe heeft. Zorg daarom dat u en uw medewerkers regelmatig oude berichten verwijderen en verplaats e-mails met gevoelige informatie na gebruik meteen naar de prullenbak.

5. Zorg voor goede digitale beveiliging

Er is een aantal (relatief simpele) maatregelen die uw digitale beveiliging ten goede komt. Op digitaal vlak kunt u zorgen voor SSL-encrypties op uw website en beperkingen opleggen wat betreft het type bestanden dat medewerkers kunnen downloaden (geen .exe, bijvoorbeeld). Ook kunt u instellen wekelijks back-ups te maken en deze lokaal op te slaan, buiten de cloud dus.

Digitale veiligheid verdient tegenwoordig meer aandacht dan ooit. Zoals een juwelier zorgt dat de sieraden goed beveiligd zijn, zo zorgen organisaties dat gegevens niet in de verkeerde handen komen. Hacks voorkomen is iets waar alleen veiligheidsexperts met verstand van digitale verbindingen u mee kunnen helpen. Bij VIB Netwerken beschikken we over expertise op precies die twee vlakken: verbinden en veiligheid.


Sommige bestanden kunt u gelukkig wel veilig downloaden. Zoals ons gratis whitepaper ‘Snel en veilig internet in uw bedrijfspand’