Skip to content

Hoe je een glasvezel storing oplost met een OTDR-meter?

Hoe je een glasvezel storing oplost met een OTDR-meter

Als eigenaar van een glasvezelnetwerk wil je zo min mogelijk downtime. Dat willen de provider en de eindgebruiker natuurlijk ook. Toch krijgt iedere netwerkeigenaar op den duur te maken met een glasvezel storing. Eén die niet kan worden opgelost door de eindgebruiker of provider. Dan is het zaak om deze zo snel mogelijk – en zo goed mogelijk – op te lossen.

Maar dat vergt expertise. Een glasvezel storing oplossen is immers een vak apart. Eerst moet je nagaan wat precies de oorzaak van het probleem is.

Lees hier wat het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk inhoudt!

Oorzaken van een glasvezel storing

Een glasvezel storing ontstaat meestal als gevolg van kabelbreuk. Het lichtsignaal kan dan niet door de vezel gestuurd worden. Een aantal mogelijke oorzaken van een leidingbreuk:

  • Klic-data wordt niet opgevraagd;
  • Klic-data wordt niet goed gelezen;
  • Werkzaamheden zoals palen slaan voor bijvoorbeeld hekwerken of feestverlichting;
  • Het plaatsen van tijdelijke verkeersborden.

Het is dus ontzettend belangrijk dat men weet wanneer een Klic-melding vereist is. Op die manier kunnen veel leidingbreuken worden voorkomen.

OTDR-meter om de glasvezel storing op te lossen

Als een glasvezel storing eenmaal is ontstaan, kan met een OTDR (Optical Time-Domain Reflectometer) worden bepaald in hoeverre en waar de verbinding daadwerkelijk beschadigd is.

De OTDR-meter is een meetinstrument dat een korte lichtpuls in de glasvezel stuurt. Op de plaats van beschadiging reist de reflectie van het licht terug naar de OTDR, waar het signaal wordt gemeten. Een specialist kan dan berekenen waar de beschadiging precies zit, maar ook waar de lassen en connectoren zich bevinden.

Met een OTDR kan op eenzelfde manier ook de kwaliteit van de verbinding worden gemeten. Het kan er op die manier voor zorgen dat de kwaliteit van de verbinding gewaarborgd blijft bij het opleveren.

Storingen als onderdeel van Beheer & Onderhoud

Het oplossen van storingen is een onderdeel van het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk wat vaak meteen je aandacht vereist. Dat vergt kennis, maar ook capaciteit. En dat geldt ook voor de rest van het takenpakket van de beheerder. Denk bijvoorbeeld ook aan Klic-beheer, contact met gemeenten en het monitoren van bewegingen, temperatuur en de luchtvochtigheid in de PoP stations.

Download onze gratis checklist en ontdek wat het beheer en onderhoud van glasvezel netwerken nog meer inhoudt!

Kom meer te weten en download gratis onze whitepaper
‘Uw glasvezelnetwerk in topconditie houden’

Deel dit artikel: