Skip to content

Wat valt er onder beheer & onderhoud van glasvezelnetwerken?

Wat valt er onder beheer & onderhoud van glasvezelnetwerken - VIB Netwerken

In rap tempo worden Nederlandse huishoudens en bedrijven aangesloten op een glasvezelnetwerk. Een goede ontwikkeling, maar nu is het tijd voor de volgende stap; het beheer en onderhoud van die glasvezelnetwerken. Het is een aspect dat onderbelicht blijft. In deze blog vertellen we je waarom glasvezel goed beheerd en onderhouden moet worden, hoe je een dergelijk netwerk in topconditie houdt en wat er dan zoal moet gebeuren.

Wat wordt er geëist van een glasvezelnetwerk?

Een glasvezelnetwerk is een enorme vooruitgang ten opzichte van de kabel en telefoonlijn, maar voor de eindgebruiker is het nooit goed genoeg. De eisen blijven onverminderd hoog. En dat is ergens ook wel logisch, gezien het feit dat een goede verbinding steeds belangrijker wordt. En bovendien ontwikkelt de definitie van een ‘goede verbinding’ ook. Vijftien jaar geleden was een ‘goede verbinding’ 24 Mbit/s met ADSL2+, nu is dat bijna lachwekkend. 4G is met 80 Mbit/s ruim drie keer zo snel. En dan hebben we het alleen nog maar over de snelheid van de verbinding. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid…

Tegenwoordig kunnen zowel particulieren als bedrijven ook niet meer zonder de cloud. Die bestaat uit grote hoeveelheid data en zij stellen daardoor steeds hogere eisen aan een internetverbinding. En daarom kunnen we niet wachten tot 5G zijn intrede doet, al moeten we daar waarschijnlijk nog ruim vijf jaar op wachten. Glasvezel is dan ook voor velen een bijzonder welkome ontwikkeling, mits de verbinding veilig en stabiel is. En dat is waar onderhoud en beheer een cruciale rol speelt.

De eisen van een eigenaar

Het is duidelijk dat de eindgebruiker een snelle, stabiele en veilige verbinding wil. Maar wat wil de eigenaar van het glasvezelnetwerk? Wat wil de technisch manager van de coöperatie? Wat wil de contractbeheerder? Kortom: wat wil de beheerder van het netwerk?

  • Allereerst wil je de continuïteit van je netwerk zo goed mogelijk waarborgen. Wanneer de provider en huurder kampen met een storing en het probleem niet bij hen ligt, dan moet de beheerder het oplossen. Huurders moeten zo veel mogelijk uptime hebben. En als er al downtime moet zijn, dan het liefst ’s nachts voor een aanpassing of een grondige onderhoudsbeurt.
  • Ten tweede wil je grip op de kosten. De aanleg van een glasvezelnetwerk is een behoorlijke investering, maar ook na de aanleg moeten er nog kosten gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan het Klic beheer, preventief onderhoud of claim management bij schade veroorzaakt door derden. Alles kost tijd – en geld.
  • Tot slot wil je als eigenaar of manager van het netwerk flexibel blijven. Dat houdt ook in dat de kosten voor nieuwe aansluitingen op het glasvezelnetwerk laag blijven. Vanzelfsprekend mogen die kosten hoger zijn dan bij de start van het project, maar uiteindelijk wil je toch zo veel mogelijk aansluitingen realiseren en dienstaanbieders in een concurrerende marktmogelijkheden bieden voor het afsluiten van abonnementen.

Maar goed, je kan niet altijd krijgen wat je wilt, zelfs niet in de digitale wereld die geen limieten lijkt te hebben. Als beheerder krijg je namelijk met een aantal uitdagingen te maken.

Uitdagingen bij onderhoud en beheer

Het onderhoud en beheer van een glasvezelnetwerk is een vak apart. Een specialist in het aanleggen van een netwerk is niet automatisch ook specialist in het beheren van dat netwerk. Integendeel zelfs; na de aanleg wordt vaak de focus verlegd naar een volgend project. Het beheer van de eerdere projecten verdwijnt dan naar de achtergrond.

Beheerders lopen vaak tegen een aantal uitdagingen aan wanneer zij na de aanleg van een glasvezelnetwerk worden geconfronteerd met het beheer en onderhoud van datzelfde netwerk. We nemen een aantal bekende uitdagingen met je door.

1. Gebrek aan techniek of kennis

Het aanleggen van glasvezel is specialistisch werk, maar dat geldt ook voor het onderhoud en beheer. Denk bijvoorbeeld aan het beheren en aanpassen van documentatie zoals As-Built situaties, patch-posities en vezelbezetting. En wat te denken van het herstellen van glasvezel breuken. Heb je de benodigde expertise en apparatuur in huis om dergelijke beheerderstaken uit te voeren? En zo nee, is deze investering rendabel te maken?

2. Onduidelijkheid

Bij problemen met het glasvezelnetwerk, is de eigenaar verantwoordelijk. Dat betekent dus ook dat de eigenaar alle problemen moet oplossen die niet door huurders of providers kunnen worden opgelost. Het is daarom verstandig een contract af te sluiten met een aannemer, zodat er bij calamiteiten afspraken zijn. Zodat je weet bij wie je terechtkunt. Zo hou je de controle, terwijl je het werk uitbesteedt aan een externe partij. Dat voorkomt onduidelijkheid. Eén tip: ga hierbij wel voor een partij die je vertrouwt!

3. Omgaan met storingen

Als eigenaar of technisch manager krijg je ongetwijfeld ook te maken met storingen. In de contracten heb je waarschijnlijk bepaalde service-level agreements (SLA’s) opgenomen. Daarin beloof je op basis van de omvang van de storing, hoe snel je hiermee aan de slag gaat. De vraag is dan: kun je die SLA’s ook daadwerkelijk waarmaken? Beschik je over de capaciteit om bij grote storingen binnen een uur naar een oplossing te werken?

4. Privacy

Je hebt toegang tot de internetverbindingen van duizenden personen. En dus beschik je over een grote hoeveelheid gevoelige data. Maar de privacywetgeving is streng en datalekken worden bestraft. Het is daarom van enorm belang dat je veel aandacht besteedt aan de veiligheid van je netwerk. Het toegangsbeheer van de POP-stations en de verdeelkasten, bijvoorbeeld.

5. Na-aanleg

Vóór de aanleg wil je het liefst zo veel mogelijk omwonenden overtuigen om over te stappen op glasvezel. Toch zijn er altijd mensen die de kat uit de boom kijken en pas later beseffen dat ze het toch gewild hadden. En dus zorg je ervoor dat ook de late beslissers worden voorzien van glasvezel, weliswaar tegen een hogere prijs voor de na-aanleg. Maar na-aanleg betekent ook dat je eerst weer Klic-meldingen moet doen, eventueel milieuscans moet laten uitvoeren én de tekenpakketten en documentatie moet aanpassen.

Wat houdt beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk in?

Dergelijke zaken zijn slechts een fractie van wat het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk precies inhoudt. Om het overzicht te houden in het takenpakket van de beheerder, verdelen we dit in drie onderdelen. Ieder onderdeel heeft op zijn beurt meerdere deeltaken:

  1. Technische ondersteuning
  2. Contact met instemmingsverleners
  3. Monitoring

1. Technische ondersteuning

Technische ondersteuning betekent onder andere dat je storingen moet verhelpen wanneer de oorzaak hiervan in je glasvezelnetwerk ligt. Kabelschades repareren behoort dan ook tot het takenpakket. Maar denk ook aan bijvoorbeeld Klic-meldingen, revisie van As-Built situaties en Fiber Termination Unit (FTU) verplaatsingen.

2. Contact met instemmingsverleners

Als beheerder van een glasvezelnetwerk heb je ook de plicht om regelmatig contact te hebben met instemmingsverleners. Zo dien je ieder half jaar te overleggen met de gemeente of er wel of geen reconstructies moeten gaan plaatsvinden. Laat je zo vroeg mogelijk informeren over mogelijke reconstructieprojecten.

3. Monitoring

Wat betreft monitoring dien je onder meer de luchtvochtigheid en de temperatuur van je glasvezelnetwerk in de gaten houden. Met dergelijke informatie kun je bepalen waar en wanneer onderhoud noodzakelijk is.

Glasvezel beheer uitbesteden

Het beheer van een glasvezelnetwerk komt veel kijken. Iedere uitdaging dat de provider of huurder de pet te boven gaat, komt op jouw bordje. Je kunt het beheer van je netwerk uitbesteden, maar dan moet je zeker weten dat je netwerk in veilige handen is. Je moet erop kunnen vertrouwen dat de door jou aangewezen beheerder daadwerkelijk alle taken op zich neemt en je op die manier ontzorgt. Want ook als je het beheer en onderhoud uitbesteedt, blijf je verantwoordelijk.

Daarbij wil je ook de eerdergenoemde problemen bij beheer en onderhoud zo veel mogelijk voorkomen. Kortom, je wil:

  1. Zelf niet de kennis in huis hoeven halen.
  2. Duidelijkheid over wat wel en niet jou taak is.
  3. Zo snel mogelijk storingen oplossen.
  4. Werken volgens de privacywetgeving.
  5. Geen extra werk bij na-aanleg.

Als je het beheer en onderhoud van jouw glasvezelnetwerk uitbesteedt, dan wil je dus dat die partij de volledige checklist continu afwerkt. Zodat je aan de slag kunt met de aanleg van het volgende netwerk.

Checklist voor beheer en onderhoud van glasvezelnetwerken

Ben je benieuwd naar de volledige checklist voor het beheer en onderhoud van glasvezelnetwerken? Download dan de checklist in ons gratis whitepaper en ontdek wat je te doen staat!

Kom meer te weten en download gratis onze whitepaper
‘Uw glasvezelnetwerk in topconditie houden’

Deel dit artikel: