Tegenwoordig is het ontzettend vervelend om zonder internet te zitten. We kunnen gewoonweg niet meer zonder. Daarom is de komst van glasvezel ook zo’n goede ontwikkeling. Maar valt de verbinding weg, dan is ingrijpen niet altijd meteen mogelijk – of noodzakelijk. Zo heeft u dat vastgesteld in uw Service Level Agreements (SLA’s) met de huurder en eindgebruiker.

Wel of geen licht

Bij glasvezel bestaat er in ieder geval niet het probleem met een trage of haperende verbinding. Er is immers wel of geen licht. Een beetje licht bestaat niet. En geen licht betekent geen internet.

Een defecte verbinding moet zo snel mogelijk opgelost worden, daar is iedereen het over eens. Maar toch ligt dit anders voor eindgebruikers dan voor netwerkeigenaren. Een vervelende situatie, want eindgebruikers raken al snel geïrriteerd als de internetverbinding niet werkt.

Wat houdt het beheer van een glasvezel netwerk in?

Ingrijpen op basis van prioriteit

Sommige storingen veroorzaken nu eenmaal meer schade dan andere en krijgen daarom prioriteit van de beheerder van het glasvezelnetwerk. Deze prioritering wordt bepaald op basis van de mogelijke gevolgschade van de storing. De kosten van de beschikbaarheid van een storingsdienst kunnen hierdoor beter worden toegewezen. Zo krijgt een zakelijke aansluiting in de meeste gevallen een hogere prioriteit toegewezen dan een storing op een particuliere aansluiting.

Een storing in de centrale apparatuur, bijvoorbeeld in een POP-station, heeft altijd een hoge prioriteit omdat deze veel gebruikers treft.

Enkelvoudige storing vs Groepsstoring

Ook zit er een verschil in SLA’s bij enkelvoudige storingen ten opzichte van groepsstoringen, waarbij een enkelvoudige storing een lagere prioriteit heeft. In het geval van een groepsstoring is namelijk mogelijk een voedingskabel beschadigd geraakt, waardoor een complete straat zonder signaal zit.

SLA’s afstemmen met de beheerder

Kiest u ervoor het beheer en onderhoud van uw glasvezelnetwerken (link pillar) uit te besteden zodat u nieuwe netwerken kunt blijven aanleggen, dan moeten de SLA’s altijd goed worden afgestemd tussen netwerkeigenaar en beheerder. Als netwerkeigenaar heeft u immers weer SLA afspraken gemaakt met de providers (huurders).

Het is aan de aangewezen beheerder om het glasvezelnetwerk van de netwerkeigenaar te beheren alsof het zijn eigen netwerk is. Hij moet dus niet alleen de monitoring op zich nemen, maar ook het technisch beheer verzorgen en het contact met instemmingsverleners onderhouden.

Taken en SLA’s uitbesteden

Als netwerkeigenaar is het dus van belang dat u het beheer en onderhoud uitbesteedt aan een partij die u vertrouwt met uw netwerk. Het gaat immers om een groot aantal taken dat de beheerder van u over moet nemen. En u moet aan uw SLA’s kunnen blijven voldoen…

Weet u welke 27 taken bij het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk horen? Download onze gratis checklist voor de lijst!
service level agreement sla glasvezelnetwerk beheer onderhoud vib netwerken sla's

Download de gratis checklist