Er zijn verschillende manieren waarop glasvezel beschadigd kan raken. Meestal gebeurt het doordat er gegraven wordt zonder een Klic-melding te doen. Een hekwerk in de grond zetten kan al genoeg zijn om een glasvezel kabel reparatie noodzakelijk te maken. Een ingewikkelde ingreep. Wie gaat dat oppakken? En hoe werkt dat?

Glasvezel repareren afhankelijk van SLA’s

Allereerst is het belangrijk om te weten dat niet iedere schade aan een glasvezel kabel meteen actie vereist – en dus heeft het repareren van glasvezel niet altijd prioriteit. Als netwerkeigenaar heeft u bepaalde Service-Level Agreements (SLA’s) afgesproken met de provider (en de eindgebruikers). Binnen de kaders van die SLA’s dient u de kabelschades te repareren.

Lees hier meer over het beheer en onderhoud van glasvezel netwerken

De SLA’s worden bepaald op basis van de ernst van de glasvezel storing. Een storing bij een enkelvoudige huisaansluiting heeft daarbij minder prioriteit (en dus een langere looptijd) dan een wijkstoring waarbij veertig woningen zonder signaal zitten.

De glasvezel kabel reparatie

Wanneer blijkt dat een glasvezel kabel reparatie noodzakelijk is, komt de kabelschade monteur in actie. Vaak is alleen nog niet duidelijk waar de breuk zit, bij storingen bijvoorbeeld. Een veroorzaker of melder heeft immers ook niet dezelfde expertise als een gespecialiseerde monteur.

De monteur gaat als volgt te werk:

1. Hij bepaalt de plaats van de breuk met een OTDR-meter.

2. De breuk wordt opgegraven, zodat de waterdichte buis (mits toegepast) en de glasvezelkabel bereikbaar zijn.

3. De dunne glasvezelkabels worden gerepareerd door er met twee verbindingen een nieuw stuk glasvezel tussen te lassen met een fusielasmachine. De gerepareerde uiteinden worden verhit met een elektrische vonkboog, vervolgens schuiven de vezels dermate nauwkeurig tegen elkaar aan dat zelfs de ultradunne 9 micron vezels precies tegen elkaar aan komen en met elkaar versmelten.

4. Als er een waterdichte buis om de glasvezel heen zat, wordt ook deze weer gerepareerd.

5. De monteur test de verbinding nogmaals met een OTDR om de kwaliteit te controleren. Indien gewenst ontvangt de eigenaar van het netwerk een meetrapport.

6. De monteur verzamelt informatie om de veroorzaker van de schade te achterhalen, zodat de kosten op de veroorzaken kunnen worden verhaald.

De eindgebruiker

Voor individuele eindgebruikers van uw glasvezelnetwerk kan het lastig zijn om te begrijpen dat een storing die alleen hun verbinding treft, een lagere prioriteit heeft. Maar ook wanneer een volledige woonwijk zonder verbinding zit vanwege een kabelschade, is het van groot belang om de gedupeerden te betrekken bij de glasvezel kabel reparatie.

In de praktijk blijkt dat ieder onderdeel van het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk (zoals het verrichten van reparaties) onlosmakelijk is verbonden aan andere taken (zoals het inlichten van de gedupeerden en het bijwerken van de tekenpakketten na de reparatie).

Benieuwd wat het onderhoud en beheer van een glasvezelnetwerk nog meer inhoudt? Download dan onze gratis checklist!

glasvezel kabel reparatie netwerk glasvezelnetwerken beheer onderhoud vib netwerken

Download de gratis checklist